موضوعات
نویسندگان
مطالب پربازدید
پیوندها
درگاه پرداخت
تبلیغات
آخرین ارسال های انجمن
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
0 | 8 | fooladpaytakht |
![]() |
0 | 30 | shakibanorozi1380 |
![]() |
1 | 79 | shakibanorozi1380 |
![]() |
1 | 278 | shakibanorozi1380 |
![]() |
1 | 33 | shakibanorozi1380 |
![]() |
0 | 30 | shakibanorozi1380 |
![]() |
0 | 33 | shakibanorozi1380 |
![]() |
0 | 33 | shakibanorozi1380 |
پژوهشگران دانشگاه استندفورد یک باتری قابل شارژ با دوام طولانی و شارژ سریع را ایجاد کردهاند که تولید آن ارزان بوده و بنا به ادعای این گروه میتواند جایگزین بسیاری از باتریهای لیتیوم-یون و آلکالین موجود در گجتهای امروزی ما شود. این باتری آزمایشی آلومینیوم-یون همچنین ایمنتر میباشد و برخلاف برادران لیتیوم-یونی خود شعلهور نمیشود.
این باتری شامل یک آند ساخته شده از آلومینیوم و یک کاتد متشکل از گرافیت و الکترولیت مایع یونی است که درون یک کیسهی پوشیده از پلیمر و انعطافپذیر قرار گرفتهاند. و برخلاف باتریهای لیتیوم-یون که با مشکلات اتصال کوتاه یا انفجار یا آتش گرفتن روبهرو هستند، این باتریهای آلومینیوم-یون درواقع میتوانند برای مدت کوتاهی بدون شعلهور شدن به کار خود ادامه دهد.
مینگ گونگ، یکی از نویسندگان و پژوهشگران این پروژه میگوید: "الکترولیت درواقع نوعی نمک است که در دمای اتاق به صورت مایع بوده، از این رو دارای درجهی ایمنی بالایی میباشد." بهبود امنیت بسیار خوب است، اما ویژگی که اغلب افراد به دنبال آن هستند افزایش زمان شارژ مجدد میباشد. باتری آلومینیوم-یون در این بخش هم خوب عمل میکند، به طوریکه گروه تحقیقاتی استندفورد زمان شارژ بیسابقهای را برای باتری جدید خود ادعا کرده است.
ویژگی پایداری و دوام طول عمر در این باتری چگونه است؟ باتری آلومینیوم-یون استندفورد برخلاف باتریهای لیتیوم-یون که دارای حدود 1000 چرخهی شارژ-دشارژ هستند یا سایر باتریهای آلومینیوم-یونی آزمایشگاهی که معمولا پس از صد چرخه از بین میروند، میتواند تا 7500 چرخهی شارژ را بدون از دست دادن ظرفیت خود داشته باشد.
این باتری آزمایشی همچنین دارای مزیت قابلیت انعطاف است که به این تکنولوژی پتانسیل کاربرد در زمینهی نوظهور ابزارهای الکترونیک انعطافپذیر را میدهد. علاوه بر این، پژوهشگران به این مساله هم اشاره کرده که آلومینیوم فلز ارزانتری نسبت به لیتیوم است و تکنولوژی آلومینیوم-یون یک جایگزین سازگار با محیطزیست برای باتریهای قلیایی AA و AAA مورد استفاده در میلیونها دستگاه پرتابل میباشد.
در حال حاضر، یکی از کمبودهای اصلی این باتری آزمایشی، ولتاژ آن میباشد. درحالی که پژوهشگران اعلام کرده که ولتاژ بدست آمده با آلومینیوم بیشتر از هر مادهی دیگریست، اما این باتری تنها حدود دو ولت الکتریسیته تولید کرده که نیمی از مقدار انرژی تولیدی توسط باتری لیتیوم-یون میباشد. با این حال پژوهشگران با اطمینان اعتقاد دارند که میتوانند این بخش را ارتقا بخشند.
هونگجی دای، از اعضای این گروه میگوید: "بهبود مواد کاتدی میتواند درنهایت منجر به افزایش ولتاژ و تراکم انرژی شود. علاوه بر این، باتری ما دارای هر ویژگی که آرزو میرود یک باتری داشته باشد، است: الکترودهای ارزان، ایمنی خوب، شارژ سریع، انعطافپذیری و چرخهی عمر طولانی. من مطمئنم این باتری به زودی به عنوان یک باتری جدید بکار گرفته خواهد شد."
نتیجه پژوهشهای این گروه با جزئیات نشریه آنلاین Nature منتشر شده است.